søndag 14. august 2011

Kinesisk Kylling i karri.


Dette er godt altså!  Og enkelt.  Og sunt!  Kan være litt hot - alt etter hvor mye chili det er i karriblandingen.



Sausen lager du på under 10 minutter.  Selve stekingen tar ca 10 minutter, og så bruker du litt tid på å dele opp kjøtt og grønnsaker.  Det gode er at sausen kan lages på forhånd, dagen før om du vil.  Og grønnsakene kan også deles opp i god tid før maten skal serveres.   Kyllingen kan wokkes på forhånd, men dersom den er kald når du skal bruke den, må du ha den i retten før du tar i de siste grønnsakene.  Grønnsakene, der i mot, bør du ikke wokke før alle som skal spise er i hus.  Dette er mat som gjestene skal vente på , ikke omvendt.

Hvorfor?  Jo, fordi grønnsakene skal være sprø og smaksrike.  De detter fort sammen om de blir liggende for lenge.  Betyr det at du ikke kan bruke rester dagen etter?  Nei, da – kjøl maten fort ned etter dere har spist og varm den opp i micro’n neste dag.  Grønnsakene er litt slappere da, men det smaker godt likevel. 

Jeg har en fin støpejernswok som står nede i kjelleren, og der står den godt, også når jeg wokker….   På mine halvgamle dager har jeg blitt så lat at jeg enten bruker jerngryta eller ei stekepanne med høye kanter, sautè-panne heter vel det på fint.  Men en gang i framtiden, når jeg blir rik, da skal jeg ha gasskomfyr og wokke skikkelig!  Men enn så lenge har veien ned til kjelleren blitt altfor lang.



Har du wokka før så kan du gjerne hoppe over dette avsnittet og det neste.  Har du ikke wokka kan det hende at du kan finne noen tips her.  Jeg kaller det å wokke selv om jeg ikke bruker wok, for stekemåten skiller seg ut fra vanlig steking hvor vi legger ingrediensen i ei panne, steker og snur etter en stund. Når vi wokker bruker vi høy varme.  Vanligvis har jeg plata på fullt, men på induksjonsovnen min blir det for varmt, så der må jeg skru plata ned et hakk.  Det skal ikke bli så varmt at maten blir svidd eller får noen form for stekeskorpe.  

Vel, på med skikkelig god varme, sørg for at oljen er ordentlig varm, ha ingrediensene i panna og ”rør” med en tresleiv eller lignende hele tiden.  Maten skal flyttes rundt hele tiden, slik blir den gjennomstekt uten å få stekeskorpe.  På ”fint” kalles denne måten å steke på ”stir fry”.  Stir betyr røre, og fry steke.  Det er en veldig sunn måte å steke mat på.  Ikke ha så mye kjøtt i på en gang at det begynner å koke.  Jeg vil si maks 500 gram kjøtt av gangen, og det er kanskje litt mye det også, i alle fall om kjøttet kommer rett fra kjøleskapet.  Forresten, om noe skulle slumpe til å få litt brunfarge, så for all del – det er godt brukendes likevel!  Ingenting trenger å være perfekt.

Da kommer endelig oppskriften!!  


Karrisaus
40 g smør
3 ss karri
½ ts hvitløkpulver
8 dl hønsekraft / buljong
4 ss soyasaus
Smak til med litt eller mye tørka chili
3-4 ss maisennamel

Smelt smøret i en kjele eller panne, ha i karri og la det surre et par minutter på omtrent middels varme mens du rører hele tiden.  Karrien må ikke bli svidd.  Ha i hvitløkspulveret, rør rundt og hell i krafta. Kok opp, tilsett soyasaus og la det koke noen minutter.  Smak på blandingen, ha i chili eller kajennepepper om du vil ha den sterkere.

Jevn sausen med maisennamel rørt ut i litt vann.  Prøv deg litt fram med hvor mye jevning du trenger for å få den konsistensen som du vil ha.


Karri er et blandingkrydder, og dermed vil smaken variere noe fra produsent til produsent og fra land til land.  Du må bare prøve deg fram.  Dette er en stor porsjon saus, du kan godt lage mindre og likevel ha nok til 4 mennesker eller lage en større porsjon med kjøtt og grønnsaker enn det oppskriften sier. 

 
 
Kjøtt og grønnsaker

Resten av oppskriften er egentlig ingen oppskrift, for du kan jo bruke akkurat det du vil av kjøtt og forskjellige grønnsaker i de mengdene du selv vil.  Sist jeg lagde retten hadde jeg omtrent dette:

4 kyllingfileter skåret i tynne skiver

3 gulrøtter i tynne skiver
½ blomkålhode i buketter
1 neve med sukkererter
2 store vårløk i litt gode biter
½ løk i tynne ”båter”
Nøytral olje som tåler høy varme
Karri
Salt  

Andre grønnsaker som kan passe godt er minimais, paprika og brokkoli.  Bruk det du har eller det du har lyst på!

Varm opp woken i og ha i 2-3 ss olje, varm til det ryker lett.  Ha i kyllingen og dryss over litt karri, wokk på høy varme til alt kjøttet er hvitt.  Beveg på kjøttet hele tiden.  Ha på litt salt.  Sett kjøttet til side, hold det varmt viss du klarer.

Ha i nye 2-3 ss olje i woken og varm opp.  Ha i gulrøtter og blomkål, wok i 2-3 minutter, ha i løken og fortsett i 1 minutt.  Tilslutt tar du i sukkererter og vårløk og wokker i 1 minutt.  Grønnsakene skal være sprø og fine, og ertene skal ikke falle sammen.  Hell den ferdigstekte kyllingen i woken sammen med grønnsakene, bland raskt og stek i 1 minutt. Hell over ønsket mengde karrisaus, kok opp og server med en gang.


Server med ris.  Jasminris passer godt til kinesisk-inspirert mat.  Både pga smaken og fordi den kleber og kan derfor fint spises med pinner.  Lyst øl passer godt til kinesisk mat.  Bon appétit




7 kommentarer:

  1. Hva er maisennamel?? Finner ikke det ut.

    SvarSlett
  2. Maisennamel, Maizennamel, Maizena - er maisstivelse. Må ikke forveksles med maismel, det er ikke helt det samme.

    Legger et bilde nederst i oppskriften!

    SvarSlett
  3. Var treg med å prøve denne oppskriften ut, men i går gjorde jeg det, og det ble kjempegodt! Takk for denne, det blir nok en gjenganger for min del - kresen på karrisaus som jeg er:)

    SvarSlett
  4. Bare digger denne oppskriften, lagd den sikkert 3 ganger til familien allerede! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt! Og takk for påminnelsen. Lenge siden jeg har laget denne nå!

      Slett
  5. Vi laget denne i dag. Og den ble kjempe god!!!!
    Tusen takk for deilig oppskrift.
    Hilsen Hildegunn

    SvarSlett