onsdag 1. august 2018

Å bestille dagligvarer på nett - hot or not?

Hvor hot det er, vet jeg ikke, men det er i alle fall praktisk! Allerede for 18-19 år siden og vi bodde i Montreal uten bil, fant vi ut at det å få varene levert hjem, var veldig praktisk. Den gangen var det først og fremst store eller tunge ting vi bestilte på nett og fikk levert hjem. Nå har jeg gjort det igjen!


I "gamle dager" var jo ikke det en uvanlig måte å gjøre det på. Jeg jobbet i butikk i begynnelsen av min yrkeskarrière, og da husker jeg at tirsdager var vareleveringsdag. Noen kom innom og handlet selv og fikk varene levert, andre ringte eller leverte inn bestillingen på en lapp og fikk dem kjørt hjem.  Hadde noen den gang fortalt meg at en gang i framtiden kunne man sitte hjemme og velge og vrake og trykke på noen knapper for så å få varene levert hjem, hadde jeg vel knapt nok trodd dem. Men egentlig er det jo ganske fantastisk at noen butikker har funnet ut at det er noe de skal satse på, mange år etter at varelevering døde ut de aller fleste steder.

Jeg ble i fyr og flamme da jeg fant ut at jeg kunne bestille varer på nett! Ikke bare en kasse med varer som noen andre har plukket sammen for meg, men helt egne varer som jeg selv kan sette sammen! Vi har prøvd en gang før og var veldig fornøyde, så da vi kom hjem fra ferie, bestemte vi oss for å gjøre det samme en gang til. Trines Matblogg har samarbeid med Meny, og jeg valgte den late veien, nemlig å finne noen oppskrifter der og bare trykke på bestill-knappen. Senere kommer jeg nok til å lage min egen meny, men akkurat nå var det praktisk, og artig å se hvordan det fungerte.

Alle produktene legges i handlevogn oppskrift for oppskrift, og så var det bare å gå gjennom for å se om jeg trengte alt, stryke det det jeg ikke trenger og legge til ting jeg trenger. Det er ganske selvforklarende. Neste steg er å gå til kasse, legge inn hvilken butikk og når jeg vil hente og bestemme betalingsmetode, og så er det bare å bestille. Jeg bestilte kvelden før jeg ville hente, og kunne da forandre bestillingen fram til klokka åtte om morgenen på hentedagen.


Jeg kunne hele tiden følge utviklingen, fikk melding underveis når hun som pakket varene lurte på om jeg virkelig trengte så mange av et par varer, noe jeg ikke gjorde, så da fjernet hun de varene. Det i kombinasjon med at de ikke hadde fersk torsk, gjorde også at da jeg fikk melding om at det hadde oppstått avvik i bestillingen min, så da kunne jeg gå inn å sjekke det. Det er jo kjekt å vite tilfelle det var noe jeg trengte med en gang. Det var bare å sjekke den digitale kassalappen for å sjekke. 



Når varene var klare til henting, fikk jeg melding om det, og da var det bare å dra til Meny å hente dem til avtalt tidsrom, som får meg var mellom kl. 14.00 og 16.00. Veldig enkelt og greitt og deilig å bare kunne stikke innom og hente dem uten å trenge å handle selv. En liten hilsen fra Meny og personen som har plukket varene for meg. Det står en håndskrevet hilsen og navn på den som har "handlet" for meg under den trykte teksten, men det har jeg tatt bort fra bildet. Varene var av topp kvalitet, og absolutt like gode som om jeg skulle ha handlet selv. Dessverre var ikke damen med meg hjem, så der måtte jeg pakke varene ut og få den på plass selv!


Jeg har bestilt middager for en uke, så jeg tenkte at det var lurt å notere ned litt informasjon for å passe på å få brukt alt mens det ennå er holdbart, og ev. vurdere om noe skulle fryses.  Jeg skrev  ned både kjøtt, fisk og grønnsaker etterhvert og hang lappen på kjøleskapsdøra. Det gjaldt også ting som avokado og andre grønnsaker som ikke er holdbarhetsmerket, men som likevel ikke varer evig. 

Så nå er det bare å planlegge rekkefølgen på menyen og vi gleder oss til masse ny og spennende mat denne uka. Menyen består av:

Nudelsalat med reker (men der har jeg tenkt til å bruke kylling eller noe annet, kanskje noe rester?)
Pasta med ruccola, tomat og parmesan , ukens kjøttfrie variant
Grønne wraps med svinekjøtt, høres spennende ut, men litt "skummelt" med wraps av salat...
Laks med mango og avokadosalat, den har vi hatt før, så den vet vi at er god.
Hamburger med paprika salsa (og ikke blåmuggost..), det har vi også hatt før, kjempegode hamburgere.
Fiskepinner med råkostsalat og chilimajones, den har vi tenkt til å gjøre en litt egen vri på.
Soyamarinert laks med pak choy, en ny vri på laksen.


Soyamarinert laks med hjertesalat (i steder for pak choy) oppskrift fra Trines Matblogg

Bare så det er sagt, disse bildene er ikke tatt med noe avansert kamera og maten er den vi spiste, så den er ikke sminket på noen som helst måte. Vi valgte å ta denne laksen først fordi den var fersk fra fiskedisken, og da er den aller best om den slipper å ligge til neste dag.

Pasta med ruccola, tomat og parmesan, oppskrift fra Trines matblogg

Den neste middagen vi valgte var pastaen, og det var fordi tomatene var så flotte at vi hadde ikke lyst til å la dem ligge lenger.

I morgen blir det laks med mango og avokado. Ikke fordi det haster med fisken, for den er holdbar noen dager til, men fordi avokadoen er spiseklar i morgen, kjennes det ut som .

Blir spennende å se om vi få det til sånn at vi spiser opp alt før det er for sent! Et av målene med å bestille varer er jo også å unngå disse impulskjøpene som ofte fyller opp matskap og kjøleskapet sånn at det blir for mye matsvin. Vårt store mål denne høsten er å redusere nettopp det!

Fortsettes sikkert...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar