lørdag 24. mars 2018

Fudgekake


Jeg er ingen baker, men denne oppskriften fant jeg på et nettforum for mange år siden og fant ut at den så ut til å være sånn passelig enkel ut for en ikke særlig bakeglad dame som meg.  Og det var den, jeg har laget den mange ganger. Den passer som en dessert eller til kaffe etter middagen.  Den var virkelig enkel og veldig god, og mektig.

Den krever ingen visping og nesten ingen røring og ingen bakebolle. Du smelter bare smøret i en kjele, blander ingrediensene i og heller det i forma. Fordi det brukes bare to egg og ikke noe bakepulver, blir kaken litt klissete og kompakt innvendig. Derfor ordet «fudge», som betyr mykt sjokoladegodteri.

DU TRENGER

100 g smør/margarin
3 dl sukker
2 egg
1 ½ dl hvetemel
4 ss kakao
1 ts vaniljesukker eller vanilje essens
1 kryddermål salt

evt. kremfløte eller vaniljeis og / eller litt frukt eller bær



SÅNN GJØR DU

Smelt smør/margarin og la det avkjøles litt.

Tilsett alle de andre ingrediensene, rør det forsiktig sammen.

Legg et bakepapir i bunnen av en rundform med diameter 24 cm og smør kantene godt. Hell røren i formen.

175 °C - 30 min


Sikt litt melis over, og server den med litt pisket krem eller vaniljeis og ev. litt frukt eller bær og ev et peppermynte eller sitronmelisseblad som pynt. Kaken er mektig, så du kan fint dele den i 10-12 stykker. Server den hel eller del din opp og legg et stykke på en tallerken som pyntes med melis og ev. andre ting. Da har du en flott dessert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar